نویسنده: ابوالقاسم اسلامی (منبع: زومیت)


ون چندمنظوره پلاگین هیبریدی فولکس واگن T7 مدل ۲۰۲۲ رونمایی شد

فولکس‌واگن از ون چندمنظوره T7 مدل ۲۰۲۲ مجهز به سیستم محرکه پلاگین هیبریدی با قدرت مجموع ۲۱۵ اسب بخار و مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی و راحتی و سرگرمی رونمایی کرد.

سال‌های زیادی است که به معنای واقعی کلمه منتظر تولید نسل آینده ون فولکس‌واگن T7 هستیم. انتظار برای معرفی این ون تقریبا به پایان رسید؛ زیرا ون همه‌کاره فولکس‌واگن که برای تمام اقشار از پیمانکاران گرفته تا ماجراجوها محبوب است، به‌صورت رسمی معرفی شد. البته فعلاً فقط نسخه‌ی چندمنظوره یا مالتی‌ون (Multivan) به‌طور رسمی معرفی شده است و هنوز خبری از مدل ترنسپورتر (Transporter) نیست.

نمای جلو ون چندمنظوره فولکس واگن تی 7 / 2022 Volkswagen Multivan T7 نارنجی رنگ

مسلماً بزرگ‌ترین خبر برای ون نسل بعدی، سیستم محرکه‌ی جدید آن است. به گزارش موتوروان، برای اولین بار این ون چندمنظوره سیستم محرکه پلاگین هیبریدی دریافت می‌کند. این سیستم که eHybrid نامیده می‌شود، ترکیبی از پیشرانه ۱٫۴ لیتری TSI با موتور الکتریکی ۸۵ کیلوواتی است که در مجموع ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. باتری لیتیوم یون ۱۳ کیلووات ساعتی در زیر کف ون نصب شده است و درگاه شارژ آن در سمت راست قرار دارد. هنوز اطلاعاتی درباره‌ی سرعت یا شعاع حرکتی ون چندمنظوره فولکس‌واگن T7 مدل ۲۰۲۲ در حالت تمام برقی وجود ندارد، اما مسئولان این شرکت می‌گویند نسل جدید ون توانایی سفرهای کوتاه‌مدت شهری دارد. قدرت خروجی برای سیستم eHybrid منحصراً توسط جعبه‌دنده ۶ سرعته DSG کنترل و به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

اگر خریداران به خرید خودروی الکتریکی علاقه‌مند نباشند، فولکس‌واگن همچنان پیشرانه احتراق داخلی خالص را برای مشتریان ارائه می‌دهد. در هنگام عرضه، خریداران می‌توانند بین پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ TSI با قدرت ۱۳۴ اسب بخار یا پیشرانه توربوشارژ ۲ لیتری TSI با قدرت ۲۰۱ اسب بخار یکی را انتخاب کنند. هر دو پیشرانه بنزین می‌سوزانند؛ اما پیشرانه چهار سیلندر توربودیزل با قدرت ۱۴۸ اسب بخار نیز طی سال آینده عرضه می‌شود. صرف نظر از نوع پیشرانه، جعبه‌دنده DSG هفت‌سرعته تنها گزینه‌ی موجود برای سیستم انتقال قدرت است.

صندلی ماژولار ون چندمنظوره فولکس واگن تی 7 / 2022 Volkswagen Multivan T7

نکته اصلی مالتی‌ون فولکس‌واگن T7، چندمنظوره بودن آن است. این ون در کل نسبت به مدل قبلی کمی بزرگ‌تر است و ظرفیت حمل بار آن به ۴۰۵۳ لیتر می‌رسد. احتمالاً قبلاً درباره سیستم جدید صندلی‌های ماژولار با صندلی‌های عقب منفرد که قابل تنظیم و به‌راحتی قابل جابجایی هستند، شنیده‌اید. این صندلی‌ها بخشی از فضای داخلی تازه‌ای هستند که مسئولان فولکس‌واگن می‌گویند «شبیه اتاق استراحت» است و صندلی‌های ردیف دوم قادر به چرخش ۱۸۰ درجه برای تشکیل کنفرانس هستند. میز چندمنظوره ماژولاری نیز در کابین وجود دارد که به‌صورت کشویی به جلو و عقب و هر کجا که نیاز باشد، کشیده می‌شود.

در بخش بالایی کابین، سرنشینان از سقف شیشه‌ای پانوراما اختیاری بهره می‌برند؛ درحالی‌که راننده و سرنشین جلو شاهد تغییر نمایشگر دیجیتال استاندارد هستند. صفحه‌نمایش ۱۰٫۲۵ اینچی جلوداشبورد دیجیتال به صفحه‌نمایش لمسی ۱۰ اینچی سیستم سرگرمی در مرکز وصل می‌شود و اگر این کافی نیست، راننده همچنین صفحه‌نمایش هدآپ را در جلوی خود دارد؛ چیزی که برای اولین بار در خودروهای تجاری فولکس‌واگن عرضه می‌شود.

نمای کابین و داشبورد ون چندمنظوره فولکس واگن تی 7 / 2022 Volkswagen Multivan T7

طرح کابین بسیار مینیمالیستی است و در داخل آن فناوری زیادی وجود دارد. مجموعه استاندارد سرگرمی، «VW Ready 2 Discover» نام دارد و شامل «We Connect free» می‌شود که از قابلیت جدید دستیار عیب‌یابی و وضعیت خودرو بهره می‌برد. قابلیت «We Connect Plus» به مدت سه سال به‌صورت رایگان در دسترس است و انواع خدمات متصل از جمله ناوبری، گزارش ترافیک لحظه‌ای و سایر اطلاعات مفید را به راننده و سرنشینان ارائه می‌دهد. سیستم صوتی پیشرفته ۸۴۰ واتی هارمن کاردن با ۱۴ بلندگو در این ون چندمنظوره به کار گرفته شده است و طبیعتاً درگاه‌های شارژ دستگاه‌های مختلف را در سراسر فضای داخل کابین خواهید یافت.

فولکس‌واگن نسل جدید ون چندمنظوره T7 را با دستیار راننده و فناوری ایمنی تجهیز کرده است. به گفته‌ی مسئولان خودروساز آلمانی، برای تأمین امنیت، آسایش و کمک به راننده حدود ۳۴ سیستم مختلف وجود دارد که از جمله موارد مهم می‌توان به ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خط حرکت به‌عنوان تجهیزات استاندارد اشاره کرد. Car2X یک سیستم ارتباطی نقطه به نقطه است که به ون چندمنظوره فولکس‌واگن اجازه می‌دهد با سایر وسایل نقلیه و زیرساخت‌های فناوری صحبت کند و رانندگان را از خطرات احتمالی منطقه مطلع سازد. فناوری رانندگی نیمه خودران نیز با سیستم IQ.Drive فولکس‌واگن به این ون چندمنظوره می‌آید و از کنترل کروز پیش‌بینی‌کننده و دستیار حرکت مستقیم استفاده می‌کند.

البته مالتی‌ون فولکس‌واگن T7 در بازار آمریکای شمالی عرضه نمی‌شود. جزئیات قیمت‌گذاری و وضعیت دسترس‌پذیری آن در سایر مناطق در تاریخ دیگری اعلام خواهد شد.