منبع: پدال


مجله آلمانی «Auto Motor und Sport» نسل جدید مرسدس‌بنز C300 را مورد بررسی قرار داده است و سرانجام، آن را درکنار بی‌ام‌و ۳۳۰e گذاشته تا بهترین سدان سایز متوسط آلمانی را مشخص کند. نسل جدید کلاس C300e پلاگین-هیبریدی با استفاده از باتری بزرگ‌تر و در حالت تمام برقی، نوید پیمایش ۱۰۰ کیلومتر (دو برابر بی‌ام‌و ۳۳۰e) را می‌دهد؛ اما آیا این یعنی بی‌ام‌و بهتر از مرسدس‌بنز نیست و باید به آن به‌عنوان گزینه دوم نگاه کرد؟!

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e

رقابت مرسدس بنز و بی‌ام‌و:

مدل‌های هیبریدی همواره موردانتقاد بسیاری بوده‌اند؛ چراکه درکنار قیمت بالایی که دارند، به‌واسطه باتری‌های کوچکشان گستره مسافت قابل پیمایش مناسبی را در حالت تمام برقی ندارند. مرسدس‌بنز این مسئله را درک کرده و برای پاسخ به آن، نسل جدید خودروهایش را با باتری‌های بزرگ‌تری روانه بازار کرده است. این شرکت پس از رونمایی مدل‌های GLE 350 de و GLE 350 e و کلاس S 580 که در حالت تمام برقی به‌ترتیب ۹۶، ۹۷ و ۱۱۰ کیلومتر راننده خود را همراهی می‌کنند به سراغ سدان سایز متوسط خود، مرسدس‌بنز کلاس C رفت. براساس گزارش WLTP، آلمانی‌ها موفق شدند تا به این سدان قابلیت پیمایش ۱۱۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل را بدهند.

 بنابراین خریداران کلاس C300 می‌توانند از موتور احتراقی تنها برای مسافت‌های طولانی استفاده کنند و نگرانی بابت اتمام شارژ خودروشان برای رفت‌وآمدهای روزانه نداشته باشند. درنهایت نیز می‌توانند با خرید یک جعبه‌شارژ مرسدس به قیمت ۹۹۰ یورو، C300 خود را عصرها شارژ کرده و آن را برای روز بعد آماده کنند.



بی‌ام‌و ۳۳۰e در مقام مقایسه تنها پس از پیمایش ۴۸ کیلومتر، یا باید دوباره شارژ شود یا از موتور احتراقی‌اش استفاده کند. مرسدس‌بنز یک موتور به‌مراتب بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر را توسعه داده است اما این اختلاف در میان این سدان‌ها ربط چندانی به این موضوع ندارد؛ چراکه بی‌ام‌و ۳۳۰e چه در حالت برقی و چه در حالت ترکیبی مصرف کمتری نسبت‌به مرسدس‌بنز C300 دارد اما در مصرف تمام احتراقی کمی خوش‌خوراک‌تر از مرسدس‌بنز عمل می‌کند.

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e

دلیل این اختلاف توانایی در جایگذاری یک بسته باتری بسیار بزرگ‌تر در کلاس C است. درنتیجه این تغییر، درحالی‌که واحد ذخیره انرژی با ولتاژ بالای بی‌ام‌و ۳۳۰e که می‌تواند در درجات متفاوت شارژ خود را نگه دارد، تنها ۱۲ کیلووات ساعت ظرفیت دارد، واحد ذخیره مرسدس‌بنز ۲۵.۴ کیلووات ساعتی است. البته ناگفته نماند که سیستم بازیابی انرژی مرسدس نیز به پیمایش مسافت بیشتر کمک شایانی می‌کند. البته این باتری بزرگ‌تر باعث شده تا فضای بار صندوق‌عقب C300e کاهش پیدا کند و تنها ۳۱۵ لیتر باشد؛ درحالی‌که گنجایش صندوق برخی از رقبا برابر ۴۵۵ لیتر بوده که حجمی معقول برای یک سدان متوسط به شمار می‌رود.

Motor

بی‌ام‌و برای صندوق ۳۳۰e حجمی ۳۷۵ لیتری را در نظر گرفته است که شامل فضای جداگانه برای جاسازی کابل شارژ این دستگاه نمی‌شود. در مقام مقایسه، کابل شارژ مرسدس باید جایی از فضای خود صندوق را اشغال کند. با این وجود، مرسدس‌بنز رانندگی در حالت تمام برقی را کاربردی‌تر از گذشته کرده است؛ چراکه درکنار امکان پیمایش مسافت بیشتر، به کاربران خود اجازه شارژ سریع ۶۰ کیلوواتی باتری C300e را با درگاه DC و با قیمت ۵۹۵ یورو نیز می‌دهد. متاسفانه سرعت شارژ باتری کوچک‌تر ۳۳۰e که تنها از درگاه‌های شارژ AC استفاده می‌کند نصف سرعت رقیب است.

همان‌گونه که می‌دانید استفاده از باتری بزرگ‌تر و سریع‌تر به معنای سنگین‌تر شدن واحد شارژ و ذخیره شده و وزن C300e را به رقم ۲۰۷۰ کیلوگرم می‌رساند؛ درحالیکه بی‌ام‌و ۳۳۰e تنها ۱۸۳۴ کیلوگرم وزن دارد. خوشبختانه براساس بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های انجام‌شده، افزایش وزن کلاس C روی عملکرد آن تاثیر منفی نگذاشته است. هر دو خودروی در هنگام نیاز، چه به‌صورت ترکیبی (که بی‌ام‌و کمی عملکرد بهتری دارد) و چه با موتور برقی‌شان (که مرسدس به‌خاطر موتور قدرتمندتر عملکرد بهتری دارد) با سرعت بسیار مناسب شتاب می‌گیرند. قدرت خروجی مرسدس و بی‌ام‌و به‌ترتیب برابر ۳۱۳ و ۲۹۲ اسب بخار بوده و حداکثر سرعتشان نیز به‌ترتیب برابر ۲۳۰ و ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت است؛ بنابراین هر دو خودرویی سریع به شمار می‌روند که در حالت برقی به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسند.

Motor

تفاوت‌های مرسدس بنز C300e و ب ام و ۳۳۰e در پیست

بیشتر تفاوت‌های مرسدس‌بنز C300e و بی‌ام‌و ۳۳۰e در رفتار رفتار رانندگی آن‌ها و عملکردشان است. عملکرد و وزن بالای کلاس C پشت فرمان آن کاملا مشخص بود؛ این مورد، بیشتر در تغییر مسیر خود را نمایان می‌کند. با این همه، دینامیک کلی، انعطلاف بالا و دقت از مولفه‌های اصلی رانندگی کلاس C هستند.

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e

کلاس C300e بیشتر حال‌وهوای مدل‌های گذشته مرسدس را دارد. فرمانپذیری غیرمستقیم‌تر از رقبا انجام می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، باید برای چرخش خودرو بیشتر تلاش کنید. اگر سرپیچ‌ها، تا آنجا که جا دارد به کلاس C فشار بیاورید، می‌بینید که پیش از دست‌به‌شدن سیستم پایداری، پشت خودرو می‌لغزد و به‌واسطه قدرت، منتهی به مقداری بیش‌فرمانی می‌شود. کلاس C300 معمولی مجهز به سیستم ۴Matic تست‌های تعویض خطوط را کندتر از بی‌ام‌و ۳۳۰i x Drive به پایان می‌رساند. نسخه هیبریدی این خودرو نیز ۱۱ کیلومتر بر ساعت کندتر از ۳۳۰e بود.

Mercedes-C-300-e-vs-BMW-330e
display

بررسی جاده‌ای

تفاوت مرسدس و بی‌ام‌و در جاده بیشتر از پیست بوده و مرسدس همچنان حس سواری خودرویی دوبرابر بزرگ‌تر از خود را به راننده‌اش منتقل می‌کند؛ چیزی که حتما به مذاق طرفداران بی‌ام‌و خوش نخواهد آمد. با این وجود، عملکرد به‌مراتب نرم‌تر فنربندی محور عقب مرسدس‌بنز کلاس C300e در مقایسه با بی‌ام‌و ۳۳۰e، باعث می‌شود تا این خودرو چاله‌ها و ناهمواری‌های جاده را به‌مراتب بهتر از رقیبش بگذراند.

مقایسه مرسدس بنز C300 با بی ام و 330e

بی‌ام‌و نیز برای راحتی خریدارانش امکان انتخاب آپشن میراگرهای تطبیق‌پذیر را نیز می‌دهد که به بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‌کند. با وجود اینکه راندمان کلاس C نرم‌تر است اما این صندلی‌های بی‌ام‌و ۳۳۰e هستند که سرنشینان را بهتر دربر می‌گیرند. شاید صندلی‌های اسپرت بی‌ام‌و در نگاه اول کمی تنگ به نظر برسند اما با گذر زمان با آن خو می‌گیرید و می‌بینید که نگه‌دارنده صندلی به‌خوبی شما را پشتیبانی می‌کنند.



نتیجه‌گیری

مرسدس‌بنز C300e به‌عنوان یک خودرو با برد الکتریکی بیشتر و شارژ سریع DC هیبریدی بهتری به شمار می‌رود. راندمان نرم این خودرو با وجود اینکه به اندازه بی‌ام‌و چابک نیست و از صندوق به‌مراتب کوچک‌تری بهره‌مند شده است، به‌خوبی نیازهای چهار نفر را برآورده می‌کند. در آن سو، بی‌ام‌و ۳۳۰e به‌عنوان یک خودروی هیبریدی، راندمان جذابی را برای سرنشینانش فراهم می‌آورد اما برد کوتاه حالت الکتریکی و نیاز بالا به شارژ مداوم، آن را دربرابر رقبا ضربه‌پذیر می‌کند.







مشخصات فنی مرسدس بنز کلاس C و بی‌ام‌و سری ۳ هیبریدی:

مدلمرسدس‌بنز C300eبی‌ام‌و ۳۳۰e
موتور۲ لیتری توربو ۴ سیلندر۲ لیتری توربو ۴ سیلندر
قدرت و گشتاور۳۱۳ اسب بخار/ ۵۵۰ نیوتن متر۲۹۲ اسب بخار/ ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس۹ سرعته خودکار۸ سرعته خودکار
وزن۲۰۷۰ کیلوگرم۱۸۳۴ کیلوگرم
رنج حالت برقی۷۵ کیلومتر۴۶ کیلومتر
شتاب اولیه۵.۹ ثانیه۵.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۲۴۵ کیلومتر بر ساعت۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
قیمت۵۶ هزار دلار۵۷,۶۶۰ دلار

تدوین و گرد آوری: گروه پژوهش سایت آلمان یدک