بی‌ام‌و با رونمایی از نسل جدید سدان‌های لوکس برقی و احتراقی i7 و سری ۷ از سیستم خودران سطح ۳ خود نیز رونمایی کرد و ادعا داشت که تنها خودروسازی است که از آن استفاده این‌چنینی دارد. تا چندی پیش این ادعا درست بود اما حال رقیب همیشگی این برند، مرسدس‌بنز، نیز وارد میدان رقابت شده و سیستم خودران سطح ۳ خود را آماده استفاده در جاده‌های عمومی کرده است. البته مرسدس‌بنز پا را از این هم فراتر گذاشت و پیش از باواریایی‌ها، سیستم خودرانش را آماده فروش کرد.

ب‌ام‌و‌های سری ۷ و i7 پاییز امسال برای فروش آماده می‌شوند و هر دو از سیستم خودران سطح ۳ سود می‌برند که تنها در بازارهایی که حکومتشان این سیستم را مجاز کرده باشد (مانند آلمان) قابل ارائه است. در آن سو، مرسدس‌بنز سیستم خودران سطح ۳ خود موسوم‌به «Drive Pilot» را هم‌اکنون در مدل‌های لوکس و بالارده‌اش یعنی کلاس S و EQS به‌عنوان یک آپشن قرار داده است؛ انگار که این برند، بی‌ام‌و را در بازی خودش شکست داده است!

کاربری سیستم Drive Pilot مرسدس دقیقا مشابه سیستم خودران بی‌ام‌و بوده و از تجهیزاتی چون LiDAR دوربرد، حسگرهای راداری و دوربین برای خلق تصاویر سه‌بعدی دیجیتال از پیرامون خودرو استفاده می‌کند. Drive Pilot همانند سیستم خودران بی‌ام‌و تنها در بزرگراه‌ها و شرایط خاص خود کار می‌کند؛ شرایطی چون سرعت‌های پایین‌تر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت، خط‌کشی کامل مسیر و دمای بالاتر از ۴.۵ درجه سانتی‌گراد. شایان‌ذکر است که محدودیت دمایی برای اطمینان از عدم یخ‌زدگی جاده است.

پس از فعالسازی سیستم Drive Pilot، راننده مجاز است تا دست‌هایش را از روی فرمان بردارد و تا زمانی که شرایط یادشده بهم نخورده باشند، نیازی به دخالت در کار خودرو ندارد. مرسدس‌بنز برای سرگرم‌گردن مشتریانش درحین استفاده از این سیستم، خودروهایش را به چند بازی مجهز کرده است که راننده ازطریق سیستم اطلاعات سرگرمی به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کند.

بد نیست بدانید که سیستم Drive Pilot چندان هم جدید نیست و مرسدس‌بنز پیشتر نیز از آن نام برده بود اما فروش و استفاده رسمی از این سیستم برگ تازه‌ای را در دفتر هشومندسازی خودروهای مرسدس رقم زده و با سبقت‌گرفتن از بی‌ام‌و در فروش این فناوری، پاسخی قاطع به رقیب داده است.  حتما در آینده شاهد ورود مدل‌های گوناگون این دو برند پیشتاز آلمانی خواهیم بود که به فناوری خودران سطح ۳ مجهز شده‌اند.



به نظر شما آیا سیستم خودران سطح ۳ ارزش خرید دارد؟! 

تا چه حد می‌توانیم به این سیستم‌های خودکار اعتماد کنیم و فرمان زندگی‌مان را به دستشان بسپاریم؟


علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک