نویسنده: ابوالقاسم اسلامی (منبع: زومیت)


شرکت اوررتی از نسخه‌ی برقی خودروی نمادین پورشه ۹۱۱ مدل ۱۹۹۱ با قیمت حدود ۳۵۰ هزار دلار رونمایی کرد که از پیشرانه برقی با ۵۰۰ اسب‌ بخار و بدنه فیبر کربنی بهره می‌برد.

پورشه اخیراً فاش کرد ۹۱۱ آخرین خودرویی به شمار میِ‌رود که آن را الکتریکی کرده است. خوشبختانه برای کسانی که فکر می‌کنند پورشه ۹۱۱ الکتریکی جالب به نظر می‌رسد، شرکت فناوری کوچکی از انگلستان به نام اوررتی (Everrati) وجود دارد.

به گزارش carscoops، این شرکت از سری «Signature» به‌عنوان مدلی کاملا بازسازی‌شده از پورشه ۹۶۴ ۹۱۱ مدل ۱۹۹۱ رونمایی کرد.  موتورهای این خودروی الکتریکی قادر هستند ۵۰۰ اسب‌ بخار قدرت تولید کنند که باعث می‌شود پورشه ۹۱۱ برقی بتواند با یک‌ بار شارژ، مسیر ۲۴۱ کیلومتر را بپیماید و در کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

جاستین لونی، بنیان‌گذار و مدیرعامل اوررتی اتوموتیو لیمیتد، در این زمینه می‌گوید:

هنگامی که Everrati را در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کردیم، مأموریت ما این بود که مطلوب‌ترین، پیشرفته‌ترین، پایدارترین و پاک‌ترین (بدون آلایندگی‌ترین) خودروهای نمادین را در جهان ایجاد کنیم. برای تحقق بخشیدن به این چشم‌انداز و ارائه محصولی بی‌نظیر با فناوری مهندسی پیشرفته و بسیار دقیق با توجه به جزئیات، ما تیم مهندسی نخبه‌ای در زمینه‌های تأمین قطعات، ابرخودرو، اتومبیل‌رانی، هوافضا و فناوری خودروی برقی را دور هم جمع کردیم.


نمای جلو خودروی برقی پورشه 911 اوررتی / Everrati Porsche 911 EV  قرمز رنگ

تیم با مدل صفرکیلومتر پورشه ۹۶۴ کار خود را آغاز می‌کند و تمام بخش‌های بدنه را برمی‌دارد تا شاسی و بخش‌های زیرین بدنه با دقت بررسی شود. سپس تیم جوشکاری کار خود را انجام می‌دهد‌ و در صورت لزوم شاسی را تقویت و بازسازی می‌کند تا بتواند آن را به استانداردهای روز دنیا ارتقا بدهد. 

اگر کلاً نگران معیوب شدن و بیرون ریختن تمام قطعات پورشه هواخنک هستید، بدانید که مهندسان اوررتی نیز این نگرانی را دارند و تیم مهندسی تلاش می‌کند کاری انجام ندهد که بعداً نتواند آن را به حالت پیشین برگرداند.

نیک ویلیامز، مدیر ارشد اجرایی اوررتی، در این زمینه می‌گوید:

تمام کارهای مهندسی قابل برگشت است و اگر صاحبان فعلی یا آینده بخواهند خودرو را به مدل کارخانه برگردانند، امکان‌پذیر خواهد بود. در صورت تمایل مشتریان، پیشرانه اصلی احتراق داخلی و جعبه‌دنده خودرو را می‌توان نوسازی و در انبار قرار داد یا حتی به‌صورت قطعه‌ای هنری در جعبه پرسپکس قرار داد.

سپس پیشرانه خودروی برقی به همراه بسته باتری ۵۳ کیلووات ساعت به‌جای آن نصب می‌شود. به گفته‌ی مایک کر، مدیر مهندسی تیم که قبلاً در لوتوس و مک‌لارن فعالیت داشته است، مدیریت ادغام پیشرانه الکتریکی به گونه‌ای که سازگار با طراحی خودرو باشد، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و لذت‌های کار در Everrati بود. مایک کر می‌گوید:

آن‌چه من را به سمت اوررتی جذب كرد، سطح بسیار بالای جزئياتی بود كه شركت برای اطمينان از تلفيق فناوری برقی در پیکره خودرو به كار می‌برد؛ اما چیزهای بیشتری نیز وجود دارد. تبدیل پورشه ۹۱۱ به خودروی الکتریکی همچنین شامل بهینه‌سازی توزیع وزن، پاسخ شاسی و ایمنی برای افزایش عملکرد، زنده کردن شخصیت و روح آن می‌شود. 

برای اطمینان از اینکه همه چیز درست طراحی و مهندسی شده است، تیم اوررتی با تیم هاروی، قهرمان سابق BTCC و راننده قهرمان جام پورشه کررا همکاری کرد تا هندلینگ خودرو را تنظیم کند. اگرچه بازوهای تعلیق عقب آلومینیومی خودرو حفظ شده‌اند، آن‌ها با پیچ‌های جدید و بوش ترکیب شده‌اند و خریداران می‌توانند بین سیستم تعلیق استاندارد (همراه‌با کویل‌اورهای قابل تنظیم) که سواری مطلوبی برای جاده فراهم می‌کند یا سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم مجهز به کمک‌فنرهای قابل تنظیم به منظور عملکرد بهتر انتخاب کنند.

تیم هاروی می‌گوید:

شاسی و بدنه «Signature» از نظر توزیع وزن متمایل روی محور عقب و احساس کنترل روی آن، ماهیت نمادین پورشه ۹۱۱ واقعی را دارد. از این طریق، بسیار خوب است که فکر کنیم نسل‌های آینده همچنان می‌توانند از پورشه ۹۶۴ برقی نیز به همان اندازه لذت ببرند.

برای بهبود شعاع حرکتی و کاهش وزن خودرو، قسمت زیادی از بدنه با پنل‌های فیبر کربنی جایگزین می‌شود. این قطعات فیبر کربنی به‌جای پنل‌های جلو و عقب قرار می‌گیرند تا به زیبایی بدنه خودرو کمک کرده و خودرو کمی سبک شود. درها نیز مانند سقف از فیبر کربن ساخته شده‌اند (مگر اینکه مشتری سانروف بخواهد)؛ اما سپرهای جلو و عقب قطعات اصلی پورشه هستند.

برای اینکه همه چیز برای رانندگان مدرن کمی راحت‌تر باشد، فضای داخل کابین با صندلی‌های برقی قابل تنظیم پورشه، سیستم سرگرمی و مدیریت ارتباطات پورشه کلاسیک برای تمام نیازهای بلوتوثی سرنشینان و سنجش‌گرهای جدید خودروی برقی که از سبک پورشه الهام می‌گیرند، مجهز شده است. 

پروژه‌ی «Signature» آخرین پیشنهاد اوررتی است. این شرکت در کنار مدل‌های ۹۶۴ ۹۱۱ کوپه، تارگا و Gulf Signature Edition، اصلاحات مشابهی روی لندرور سری IIA و مرسدس بنز SL پاگودا انجام می‌دهد.

نمای جانبی خودروی برقی پورشه 911 اوررتی / Everrati Porsche 911 EV  قرمز رنگ

مشتریان می‌توانند برای خرید پورشه ۹۱۱ برقی حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار پوند (۳۵۳,۷۵۳ دلار آمریکا) به‌علاوه مالیات مربوطه پرداخت کنند. قیمت نهایی به برخی عوامل از جمله هزینه‌های مدل کارخانه‌ای و حجم کارهایی که باعث می‌شود این خودرو بهتر از قبل شود، بستگی دارد. امکان پیش‌فروش این خودروی الکتریکی از هم‌اکنون فراهم شده و قرار است تحویل به مشتریان از اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شود.


فروشگاه آلمان یدک بزرگترین مرجع لوازم یدکی پورشه

www.almanyadak.ir