تعمیر و نگهداری و خرید توربوشارژر

تدوین و نوشتار: مهندس عمویی

وظیفه توربو شارژ دمیدن هوا با فشار به داخل سیلندر می باشد، توربوشارژ با این کار در خروج دود کمک کرده در ضمن توربوشارژ با این کار هوای بیشتری به داخل سیلندر تزریق می کند، این کار توربوشارژ باعث بهتر پر کردن سیلندر خواهد شد و راندمان موتور افزایش می یابد. 

توربو شارژر چیست و چگونه عمل می کند؟ - مجله رنو ایران

تامین هوای بیشتر در واقع مهیا ساختن اکسیژن بیشتر برای انجام احتراق بوده و این امر سبب احتراق بهتر سوخت در محفظه احتراق و در نهایت باعث افزایش بیشتر قدرت موتور میشود.

در واقع آتش به سه عنصر هوا و سوخت و حرارت نیاز دارد، توربو شارژر با دمیدن هوای بیشتر باعث میشود احتراق بهتری داخل سیلندر خودرو صورت بگیرید و پیستون با تراکم بالا تر و سرعت و قدرت بیشتری میلنگ را وادار به حرکت کند.

البته همواره افزایش فشار هوای داخل موتورهای درون سوز چه بنزینی و چه دیزلی دقدغه اصلی طراحان برای بهره گیری هرچه بیشتر از موتور بوده، بر همین اساس قبل از استفاده توربوشارژر در موتورهای بنزنی توربو به صورت گسترده در موتورهای دیزلی کارایی داشت.

عواملی مانند تعداد سوپاپ های هوا و یا سایز سوپاپ های هوا و یا فناوری های خاص لیف میل سوپاپ باعث هوادهی بهتر داخل سیلندر میباشد، که به کمک توربو آمده و یا بدون حضور توربو به صورت اتمسفر کارائی بسیار بالایی دارد.

هر آنچه باید در مورد توربو شارژر ها بدانید

از جمله فناوری های لیف میل سوپاپ میتوان به (ولف ترونیک) BMW و یا (ویتک) خودروهای ژاپنی اشاره کرد.

سوپر شارژر هم به صورت مکانیکی و در برخی موارد مثل بنز C200 کمپرسور با استفاده از دریچه گاز مجزا عمل هوادهی را انجام میدهد.
در موتورهای دیزل دو زمانه از یک دمنده به همین منظور استفاده می شود، فشار هوای ارسالی توسط دمنده تنها اندکی از فشار جو (فشار اتمسفر) بیشتر است و بنابراین اثر توربو شارژ را ندارد، توربو شارژ نیروی خود را از دودهای خروجی موتور می گیرد.

تامین هوای موتور(توربوشارژ):

موتورهایی که توربو شارژ ندارد به عنوان موتورهای بدون توربو شارژ یا موتورهای تنفس طبیعی یاد می شوند زیرا در این موتورها به علت حرکت پیستون در داخل سیلندر عمل مکش هوا به داخل سیلندرها انجام می شود به این ترتیب هوای داخل سیلندر با فشار جو تامین می گردد حتی در شرایط ایدال فشار هوای ورودی در داخل سیلندرها به فشار جو نمی رسد و در عمل به مقدار قابل توجهی کمتر از آن می باشد.
توربو شارژ جریان هوای ورودی به محفظه احتراق را تقویت نموده و باعث افزایش فشار آن به نسب دو برابر فشار جو می گردد.

 این امر سبب افزایش قدرت خروجی و گشتاور موتور از 25 تا 40 درصد بسته به طراحی توربوشارژ و موتور می شود.

 توربو شارژر:

توربوشارژر شامل یک کمپرسور و یک توربین می باشد که هر دو روی شفت نصب شده اند و  توربین توسط گازهای خروجی حاصل از احتراق چرخانیده می شود به این ترتیب انرژی این گازها که در صورت نبودن توربوشارژ تلف می شد برای چرخانیدن کمپرسور استفاده می شود و هوای بیشتری برای سیلندرها موتور تامین می کند توربو شارژ دارای یک قسمت دوار (روتور) است که شامل یک شفت می باشد و یک سر ان توربین و سر دیگر ان یک کمپرسور نصب شده است این قسمت دوار داخل یک پوسته قرار گرفته که دارای دو محفظه یکی توربین و دیگری برای کمپرسور می باشد گازهای خروجی موتور مستقیما وارد محفظه توربین شده و توربین و در نتیجه کمپرسور را با سرعت بالایی به چرخش وا می دارند از هوا از مرکز محفظه کمپرسور مکیده شده و تحت فشار قرار گرفته و توسط نیروی گریز از مرکز که بواسطه سرعت بسیار بالای چرخش کمپرسور ناشی می شود به درون موتور رانده می شود به این ترتیب هوای بیشتری به داخل سیلندر ارسال می گردد اگر سوخت بیشتری به داخل سیلندرها تزریق شود انرژی گازهای خروجی نیزافزایش یافته و در نتیجه سرعت چرخش توربوشارژ نیز بالاتر می رود این امر سبب افزایش هوای تامین شده برای موتور می گردد .

 اجزای توربوشارژ:

اجزای توربو شارژ عبارتند از توربین در سمت راست و کمپرسور در سمت دیگر (بستگی به دید ) محور دوار در وسط حامل توربین و کمپرسور می باشد و از داخل دارای مجرایی است که در ان روغن به منظور روغنکاری و خنک کاری محور و یاتاقان جریان دارد پوسته محفظه توربین دارای پره های ثابت می باشد که به عنوان نازل های حلقوی عمل می کنند گازهای خروجی موتور رویپره های ثابت پوسته محفظه چرخیده و سپس با سرعت بسیار زیاد روی پره های توربین برخورد می نماید.

 انواع توربو شارژ :

همه توربو شارژ ها به یک طریق عمل می کنند اما چگونگی ورود گازهای خروجی به داخل توربین متفاوت می باشد سه نوع توربوشارژ وجود دارد این سه نوع عبارتند از نوع حلزونی ساده و نوع حلزونی با افزایش سرعت و نوع ضربانی.

 توربوشارژ حلزونی ساده:

توربوشارژ یا سوپرشارژ، مساله این است!

این نوع توربوشارژ دارای یک معبر تنها می باشد که گازهای خروجی موتور را به چرخ توربین منتقل می کند حلزون یک معبر مارپیچ در درون پوسته محفظه توربین می باشد که مقطع ان ثابت نبوده و کاهش می یابد .
این تغییر به دلیل ثابت نگهداشتن سرعت گازهای خروجی هنگام عبور از طول حلزن می باشد گازهای خروجی به طور پیوسته از حلزون عبور کرده و وارد توربین می شوند گازها از میان پره های توربین عبور کرده و باعث چرخش توربین شده و سپس توربین را ترک و وارد اگزوز می شوند.
چرخ کمپرسور به همراه توربین روی یک شفت نصب شده است پره های کمپرسور دارای انحنا بوده و تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز هوا را فشرده می سازد هوای فشرده شده با سرعت زیاد و فشار کم از لبه پره های کمپرسور جدا می شود هوا از دیفیوز عبور نموده وارد قسمت حلزونی پوسته کمپرسور می شود این امر سبب می گردد هوا مستقیما وارد محفظه احتراق شود

 توربوشارژ حلزونی با افزاینده سرعت:

توربوشارژر

این نوع توربوشارژ دارای یک حلزون و یک افزاینده سرعت (پره های ثابت) یا دو حلزون و دو مجرا می باشد گازهای خروجی وارد منیفولد دود و از انجا وارد حلزونها شده اما بجای انکه مستقیما وارد چرخ توربین شوند از پره های ثابت روی پوسته توربین عبور نموده و با زاویه مناسب بسیار
زیاد و با انرژی بالاتر با پره های توربین برخورد می نماید سمت کمپرسور توربو شارژ همانطور که قبلا در نوع حلزونی توضیح داده شد عمل می کند.

 توربوشارژ نوع ضربانی:

سوپر شارژر و توربو شارژر - فروش توربو شارژر

استفاده از این نوع توربوشارژ یک منیفولد دود نوع ضربانی را طلب می کند زیرا از ضربات دودهای خروجی که از سیلندرها موتور خارج می شود استفاده می کند این امر سبب افزایش سرعت توربوشارژ می شود .
منیفولد نوع ضربانی دارای معبری از هر سیلندر می باشد که در انتها به دو کانال اصلی جداگانه تبدیل می شوند این دو کانال به دو کانال روی پوسته توربین می پیوندند منیفولد دارای مقطع نسبتا کوچکی می باشد تا از ضربات بهره بیشتری ببرد زیرا در منیفولد بزرگتر اتلاف بیشتر است شکل منیفولد به گونه ای طرح گشته تا از جریان گازهای ازاد نیز به خوبی گازهای توده ای استفاده کند در حین شتاب گیری این امر اجازه می دهد انرژی گازهای خروجی سریعا به توربین رسیده و شتاب موتور بهبود یابد .
برای بهره بردن بهتر از گازهای توده ای سیلندرها بطور یک در میان با توجه به ترتیب احتراق به یک کانال مرتبط گشته اند مثلا در یک موتور شش سیلندر که ترتیب احتراق 4-2-6-3-5-1 می باشد
سیلندرهای 1و2و3 به یک کانال و سیلندرهای 4و5و6 به کانال دیگر متصل می گردند به این ترتیب باعث می شود توده های دود بیشتر از هم جدا باشند و اثر بیشتری خواهد داشت.


عیب یابی و تعمیر سوپرشارژر:

منبع : کتاب راهنمای شناسایی و رفع عیب موتور ارنست گرویتر علی اکبر جزایری

turbocharger problems 0

رعایت دستورالعملهای منتشره از سوی سازندگان موتور ، توصیه های مربوط به نحوه کار و سرویس موتور با اجزاءاش پیش فرض عملکرد بدون اختلال و استفاده طولانی از توربو شارژر است .

باوجود این همیشه آسیبهایی درتوربوشارژر بروز میکند که میبایستی ارزیابی و علل احتمالی آنها با اطلاعات بعدی به دست آیند. علت آسیب دربسیاری از موارد بدلیل اختلالات گسترده درتوربو شارژر دیگر به سادگی ارزیابی نمیشود.

براساس تجربه طولانی دربرخورد باتوربوشارژرها میتوان به کمک علائم آسیب علت منشا آسیب رادراغلب موارد بازسازی کرد. متداولترین آسیبها درتوربوشارژر ناشی از جسم خارجی است . درعلائم ویژه تشریح شده بعدی از آسیبها باید زمینه کمک برای حد و حدود علل احتمالی آسیب ارائه شود.

تصاویر نشان داده شده محدود به طرحهای معینی ازتوربوشارژر نمیشوند ، بلکه بعنوان نمونه هایی از برنامه توربوشارژر – KKK برداشته شده اند.

درحالاتی که تردید وجود دارد باید با سازنده توربوشارژر تماس برقرار نمود تا نارساییهای احتمالی روشن شود و به دور از تردید به توضیحات تخصصی عمل شود.

1- آسیب جسم خارجی درسمت تراکمی توربوشارژر:

شکل ظاهری
- آسیب دیدگیهایی روی لبه ورودی پروانه کمپرس کننده .
- درمحله پیشرفته ازبین رفتگی پره ها تانافی پروانه .

turbocharger problems 1

علل احتمالی :
- جسم خارجی درلوله مکش ( پیچها ، مهره ها ، کهنه های تمیزکاری و غیره ) .
- شل شدن مهره محور دراثر عدم توجه به روش بستن طبق دستورالعمل موقع مونتاژ توربوشارژر .

2- آسیب جسم خارجی در سمت تراکمی توربوشارژر:

شکل ظاهری : رسوب گرفتگی تمامی منطقه جریانی در بدنه کمپرسور .

turbocharger problems 2

علل احتمالی : عمل مکش هوا بدون فیلتر هوا و یا با فیلترهوای معیوب .

3- آسیب جسم خارجی در سمت توربین توربوشارژر :

شکل ظاهری : آسیب دیدگی لبه های ورودی پروانه توربین .

turbocharger problems 3

علل احتمالی :
- شکستگی سوپاپ (سوپاپ ورودی یا خروجی) ، آسیبهای رینگ .
- جدا شدن پسماند ریخته گری درناحیه انحنای اگزوز یا درداخل پوسته توربین ، که موقع نصب توربوشارژر تمیز نشده بودند (پیچها ، مهره ها و غیره ).

4- آلودگی در روغن توربوشارژر :

شکل ظاهری :
- شیارهای تقسیم شده بطور یکنواخت دردورتادور سطح بیرونی و درونی یاتاقان شعاعی.
- شیارهای پخش ده یکنواخت روی سطوح مورب یاتاقان محوری .
- شیارهای تقسیم شده یکنواخت روی سطح جانبی محور در محدوده تکیه گاههای یاتاقان شعاعی.
- گرفتگی مواد مجاری روغن رسانی یاتاقانهای محوری و شعاعی.
- گرفتگی مجرای روغن رسانی در یاتاقان محوری.
- شیارهای تقسیم شده یکنواخت درپوسته یاتاقان از طریق مجموعه نقاط یاتاقان شعاعی.

turbocharger problems 4

علل احتمالی :
- آلودگی روغن .
- فاصله بیش از حد تعویض روغن .
- فیلتر بکارگرفته شده بامشخصات سازنده موتور مطابقت ندارد.

5- کمبود روغن توربوشارژر :

شکل ظاهری :
- سایش سطوح مورب یاتاقان محوری . درمرحله پیشرفته سطوح مورب دیگر قابل رویت نیستند.
- سایش سطح تحمل بار شعاعی بدنه یاتاقان (روی قطر درونی و بیرونی ) ، روغن کاری شیارها و مجاری ارسال روغن.
- سایش نقاط یاتاقان شعاعی درون بدنه یاتاقان . رفتگی یکنواخت جنس یاتاقان روی پیرامون محور چرخان درناحیه یاتاقان شعاعی . درمرحله پیشرفته خوردگی شدید یاتاقان شعاعی روی محور با بدنه یاتاقان .

turbocharger problems 5
turbocharger problems 6

علل احتمالی :
- قطع روغن رسانی (مثلاً خرابی پمپ روغن ، پارگی شیلنگ یا پیچ خوردگی شیلنگ ارسال روغن ، گرفتگی شیلنگ گردش روغن ) .
- فشار بسیار کم روغن قبل از توربو شارژر (سایش ) .
- به سرعت زیرباربردن موتور پس از استارت سرد .
- آسیبهای تبعی بدلیل کثیفی قبلی روغن .

6- تشکیل دوده روغن :

شکل ظاهری :
- تشکیل لاک روغن درپیاله روغن یاتاقان محوری .
- تشکیل لاک روغن درمنطقه شیار / مجرای روغن درسمت توربینی یاتاقان شعاعی . درمرحله پیشرفته تشکیل شدید دوده روغن درقسمت پشتی چرخ توربین و روی رینگ ها درسمت توربین .

turbocharger problems 7

علل احتمالی :
- مشخصات تعیین شده برای روغن از طرف سازنده موتور مراعات نشدند .
- لجنی شدن روغن / کارگردگی روغن ، دوده تعویض روغن رعایت نشده است .

7- لنگ زدن توربوشارژر :

شکل ظاهری :
- انتقال ورقه ای نیم صفحه ای مواد یاتاقان برسطح جانبی محور.
- سایش یاتاقان شعاعی و نقاط یاتاقانی درپوسته یاتاقان .

turbocharger problems 8

علل احتمالی :
- زیاده از حد شدن لنگی باقیمانده دراجزا گردنده توربو شارژر .
- انحرافات دورانی غیرمجاز چرخان .
- لنگی بخاطر اثر جسم خارجی سمت توربین یا کمپرسور.
- لنگی بخاطر رسوبات زیاده از حد روی پروانه کمپرسور یا توربین .

8 - نشتی روغن توربوشارژر :

شکل ظاهری :
الف - بیرون ریزی روغن درسمت کمپرسور یا توربین .
ب - بیرون ریزی روغن بین دیواره پشت پوسته کمپرسور و پوسته یاتاقان .
ج - بیرون ریزی روغن روی فلانچ ورودی و یا خروجی روغن .

turbocharger problems 9

علل احتمالی :
- درمورد الف :
مونتاژ اشتباه رینگ پیستون .
فشار بسیار بالای محفظه میل لنگ .
خروجی روغن مسدود شده / بسته شده .
سطح روغن درکارتر بسیار بالاست .
- درمورد ب :
شل بودن اتصال دیواره پشت کمپرسور .
خرابی آببندی اورینگ بین دیواره پشتی و پوسته یاتاقان .
- درمورد ج :
واشرهای آسیب دیده .
شل بودن اتصالات فلانچ

turbocharger problems 10

عملکرد ATL (توربوشارژر) درمنطقه فشار صفر:

دروضعیتهای معین کارموتور امکان دارد که بخار روغن از طریق رینگ های سمت تراکم به محوطه تراکم وارد شود . این حالت ، موقعی است که نقطه عملکرد درمیدان تراکمی زیر خط فشار صفر قرار دارد ، یعنی موتور مدت زیادی درناحیه تحتانی منحنی تنظیم نهایی کار کند . زیراین خط فشار صفر فشار روغن درون پوسته یاتاقان روی رینگ های سمت تراکم بیشتر از فشارپشت پروانه کمپرسور است .

بدلیل اختلاف فشار میتواند بخار روغن از محفظه یاتاقان ازطریق رینگ ها به کمپرسور وارد شود و بعنوان فیلم روغن درمحفظه کمپرسور و درلوله ها رسوب کند . بنا به تجربه میتوان ازمصرف اضافی روغن دراین مقطع عمل درقیاس با کل مصرف روغن موتور صرف نظر کرد.

اختلالات موتورهای اتو مجهز به توربو شارژر:

عیبعلل احتمالیتدابیر
قدرت کم
فشار شارژ بسیارکم
کثیفی تجهیزات فیلترهوا ، لوله های مکشی و فشاری تغییر شکل داده ، نشتی دارد.
تجهیزات اگزوز مقاومت شدید جریانی دارد.
آماده سازی مخلوط / تجهیزات سوخت خراب است .
تجهیزات اشتعال خراب است.
میزان تراکم بسیار کم .
کثیفی خنک کن هوای شارژر .
سوپاپ فشار شارژ بسته نمیشود.
خرابی توربو شارژر ، راه راه شدن پروانه ها .
سرویس تجهیزات فیلتر هوا ، درصورت امکان تعمیر کلی ، لوله ها کنترل شوند / آب بندی شوند .
صدا خفه کن بازرسی شود . درصورت امکان تعمیرات کلی شود.
بررسی مقادیر تنظیمی و بررسی طرز کاردرصورت امکان تعمیرات شود.
سوپاپها ، سیلندر ، پیستون امتحان و درصورت امکان تعمیرشوند.
تمیزکردن خنک کن هوای شارژ درصورت امکان تعویض آن .
سوپاپ تنظیم فشار شارژ امتخان و درصورت امکان پوسته توربین همراه با سوپاپ تنظیم فشار شارژ نوشود.
امتحان توربو شارژر ، درصورت امکان تعمیر یا تعویض شود.
فشار شارژ بسیار بالاست .
موتور صدا میکند
سوپاپ تنظیم فشارشارژ بازنمیشود.
سیم کنترل خراب است .
خرابی تجهیزات اشتعال ، خرابی تجهیزات
آماده سازی مخلوط
سوپاپ تنظیم فشارشارژ امتحان شود. درصورت امکان پوسته توربین همراه با سوپاپ تنظیم فشار شارژ نوشود.
سیم فرمان کنترل ،درصورت امکان نوشود.
مقادیر تنظیمی و نحوه عمل بررسی شود. امکاناً تعمیرشود.
تیره سازی گاز خروجی به رنگ سیاهمراجعه شود به « کمبود قدرت» 
تیره سازی گاز خروجی به رنگ آبیراهنما های سوپاپ ، رینگ های پیستون ساییده شده / خراب شده اند . تهویه هوای محفظه شاتون آسیب دیده ، تغییر شکل داده است .
لوله تخلیه روغن – توربوشارژر مسدود شده / تغییر شکل داده است .
مراجعه شود به «کمبود روغن »
آب بندی توربو شارژر سمت کمپرسور / سمت توربین
مقدار گاز محفظه میل لنگ / تهویه هوا امتحان شود . درصورت امکان موتور تعمیر شود.
تهویه هوای محفظه شاتون کنترل شود درصورت امکان تعمیر شود.
لوله تخلیه روغن تمیز شود . درصورت امکان نو شود / تعمیر شود.
توربو شارژر امتحان شود. درصورت امکان تعمیر یا تعویض شود.
آب بندی نبودن توربوشارژر ازبابت روغنلوله های رشفت و برگشت روغن غیر آب بندی است / جدا شده است .
اتصالات /کمپرسور/محفظه یاتاقان غیر آب بندی است .
توربو شارژر تمیز شود . نشتی یابی و برطرف شود.
توربو شارژر تعمیر یا تعویض شود.

 اختلالات موتورهای دیزلی مجهز به توربوشارژر بدون سوپاپ فشار شارژ:

کمبود قدرت
فشار شارژر بسیار کم است
1 – تجهیزات فیلتر هوا کثیف شده است . لوله های مکش و فشار تغییر شکل یافته / غیر آب بندی اند.
2 – تجهیزات گاز خروجی مقاومت شدید جریانی دارد.
آب بندی نبودن قبل از توربین .
3 – تجهیزات تزریق / سوخت خراب است .
4 – تراکم بسیار کم است .
 
5 – خنک کن هوای شارژ/کثیف است .
 
6 – توربو شارژر خراب / راه راه شدن پروانه ها
سرویس تجهیزات فیلتر هوا ، درصورت امکان تعمیر شود . لوله کنترل آب بندی شود.
بررسی خفه کن اگزوز، لوله ها ، واشرها ، صدا خفه کن ، درصورت امکان تعمیر شود
.
امتحان ارقام تنظیمی ، نحوه کار در صورت امکان تعمیر شود.
امتحان سوپاپها ، سیلندر ، پیستون درصورت امکان تعمیر شود.
تمیزکردن خنک کن هوای شارژ ، درصورت امکان تعویض آن .
امتحان توربو شارژ ، درصورت امکان تعمیر یا تعویض شود.
قدرت / فشار شارژ بسیار بالاست1 – خرابی تجهیزات تزریقامتحان ارقام تنظیمی ، نحوه عمل ، درصورت امکان تعمیر شود
تیره شدن گاز خروجی به رنگ سیاهمراجعه شود به «کمبود قدرت » و «فشار بسیار بالای شارژ» 
تیره شدن گاز خروجی به رنگ آبیساییدگی راهنماهای سوپاپ ، رینگ ها ، خرابی آب بندی توربو شارژر سمت . کمپرسور / سمت توربین
لوله تخلیه روغن – توربو شارژر مسدود/ تغییر شکل یافته .
مراجعه شود به «کمبود روغن ».
امتحان مقدار گاز درتهویه هوای محفظه شامکان موتور تعمیر کلی یا قطعاتی تعویض شود.
امتحان توربو شارژر ، درصورت امکان تعمیر یا تعویض شود.
لوله تخلیه روغن تمیز شود. درصورت امکان تعمیر گردد.
توربو شارژر تراوش روغن داردلوله های روغن ورودی/ خروجی غیر آب بندی / آزاد هستند
بدنه یاتاقان اتصالات / کمپرسور غیر آب بندی است.
تمیزکردن توربو شارژر/ یافتن نشتی و آب بندی آن .
توربو شارژر تعمی یا تعویض شود.

 ایرادات مربوط به سر و صدا توربوشارژر:

سرو صدای مشخص موتور توربو شارژری بوسیله بسامد دوران شارژر ایجاد میشود . این صداهای جریان هوا برحسب صدا خفه کن و عایق بندی لوله ها کم و بیش قابل شنیدن هستند.بخصوص درتعویض دنده (تغییر بار) این صداها به وضوح قابل دریافت هستند . چنانچه دربررسی توربو شارژر ایجاد کننده صدا (وضعیت لرزش ، فضای بازی کمپرسور و توربین ، لقیهای محوری و شعاعی ، انحرافات دورانی چرخان) کمبودی تشخیص داده نشود ، آنوقت اغلب یک واشر خراب درسیستم لوله های هوا یا گاز خروجی علت آن است .

دراین مورد باید به ویژه به اتصالات مابین اجزا زیرین توجه داشت .

- خروجی کمپرسور و جمع کننده هوا / خنک کن هوای شارژ
- خمیدگی اگزوز و موتور
- خمیدگی اگزوز و فلانچ ورودی بدنه توربین
- فلانچ خروجی بدنه توربین – لوله گاز خروجی .

turbocharger problems 11

منبع : کتاب راهنمای شناسایی و رفع عیب موتور ارنست گرویتر علی اکبر جزایری

خرید توربو شارژ برای پژو پارس اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای پژو 207i صندوقدار اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای/پژو 206 تیپ 1/خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 پلاس اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای رانا پلاس سقف شیشه ای/خرید توربو شارژ برای دنا پلاس/خرید توربو شارژ برای پژو 405 SLX/خرید توربو شارژ برای سمند SE/خرید توربو شارژ برای پژو 508/خرید توربو شارژ برای پژو 206 تیپ 5/خرید توربو شارژ برای سوزوکی کیزاشی فول اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای تارا دنده ای/خرید توربو شارژ برای پژو 207 آی دنده ای/خرید توربو شارژ برای پژو/207i دنده ای ایران خودرو/خرید توربو شارژ برای روآ 1.7L/خرید توربو شارژ برای پژو 405 GLX/خرید توربو شارژ برای دنا پلاس توربو اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای پژو پارس LX TU5/خرید توربو شارژ برای وانت باردو 1600
خرید توربو شارژ برای پژو 407 دنده ای/خرید توربو شارژ برای پژو 206 تیپ 3/خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای سمند LX دوگانه سوز/خرید توربو شارژ برای رنو تندر پیکاپ 1600/خرید توربو شارژ برای پژو 206 صندوقدار V1/خرید توربو شارژ برای سوزوکی کیزاشی دنده ای/خرید توربو شارژ برای رانا پلاس/خرید/توربو شارژ برای پژو 206 صندوقدار V10/خرید توربو شارژ برای سورن پلاس/خرید توربو شارژ برای سورن توربو/خرید/توربو شارژ برای پژو 207 آی اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای دنا EF7/خرید توربو شارژ برای پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو/خرید توربو شارژ برای هایما S7/خرید توربو شارژ برای پژو 2008 اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای ایران/خودرو دنا پلاس توربو دنده ای/خرید توربو شارژ برای پژو 405 GLX دوگانه سوز/خرید توربو شارژ برای رانا LX/خرید/توربو شارژ برای پژو پارس سال/خرید توربو شارژ برای فوتون پیکاپ تونلند بنزینی/خرید توربو شارژ برای پژو پارس ELX/خرید توربو شارژ برای هایما اس 7 2000 دنده ای/خرید توربو شارژ برای پژو پارس دوگانه سوز/خرید توربو شارژ برای پژو 206 تیپ 2/خرید توربو شارژ برای پژو 407 اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای سمند LX (ال ایکس)/خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 E2/خرید توربو شارژ برای پژو 206 تیپ 4/خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 E2 دوگانه سوز/خرید توربو شارژ برای وانت باردو/خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 پلاس دنده ای/خرید توربو شارژ برای پژو 206 تیپ 6/خرید توربو شارژ برای رنو کپچر/خرید توربو شارژ برای ایران خودرو سمند ای اف 7 بنزینی/خرید توربو شارژ برای سوزوکی کیزاشی نیمه فول/خرید توربو شارژ برای پژو 206 صندوقدار V2/خرید توربو شارژ برای سوزوکی گرند ویتارا 2400 دنده ای/خرید توربو شارژ برای دانگ فنگ S30/خرید توربو شارژ برای پژو 206 صندوقدار اتوماتیک/خرید توربو شارژ برای پژو 301/خرید توربو شارژ برای سورن ELX سال/خرید توربو شارژ برای تارا اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای پژو 206 صندوقدار V20/خرید توربو شارژ برای پژو 207 سقف شیشه ای پانوراما/خرید توربو شارژ برای آریسان 1.7L
خرید توربو شارژ برای فوتون پیکاپ تونلند دیزل
خرید توربو شارژ برای دانگ فنگ H30 کراس
خرید توربو شارژ برای هایما S5
خرید توربو شارژ برای هایما S7 2000
خرید توربو شارژ برای وانت باردو دوگانه سوز
خرید توربو شارژ برای ایران خودرو سورن ای ال ایکس
خرید توربو شارژ برای پژو 206 صندوقدار V8
خرید توربو شارژ برای سوزوکی گرند ویتارا 2400 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای ساینا اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای تیبا SX
خرید توربو شارژ برای پراید 131 SE پایه گاز سوز
خرید توربو شارژ برای چانگان ایدو اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای پراید 141 EX
خرید توربو شارژ برای پراید 131 SE
خرید توربو شارژ برای سایپا کوییک دنده ای
خرید توربو شارژ برای پراید هاچبک نسیم
خرید توربو شارژ برای وانت شوکا دوگانه سوز
خرید توربو شارژ برای پراید 132 SL
خرید توربو شارژ برای سیتروئن سی5 2000
خرید توربو شارژ برای پراید 141 SL
خرید توربو شارژ برای پراید 131 EX
خرید توربو شارژ برای تیبا EX
خرید توربو شارژ برای وانت نیسان زامیاد دوگانه سوز
خرید توربو شارژ برای تیبا 2 EX
خرید توربو شارژ برای پراید 131 SX
خرید توربو شارژ برای ساینا EX دنده ای
خرید توربو شارژ برای سراتو سایپا 2000
خرید توربو شارژ برای آریو اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای پراید 132 EX
خرید توربو شارژ برای سایپا کوییک R
خرید توربو شارژ برای پراید 111 LE
خرید توربو شارژ برای چانگان سی اس 35 دنده ای
خرید توربو شارژ برای پراید 132 LE
خرید توربو شارژ برای پراید 132 دوگانه
خرید توربو شارژ برای پراید 141 SE
خرید توربو شارژ برای پراید 111 SX
خرید توربو شارژ برای پراید 141 SX
خرید توربو شارژ برای وانت نیسان زامیاد دیزلی
خرید توربو شارژ برای پراید 151 SE
خرید توربو شارژ برای پراید 131 LE
خرید توربو شارژ برای تیبا SL
خرید توربو شارژ برای کیا سراتو 1600 آپشنال
خرید توربو شارژ برای تیبا SX گاز سوز
خرید توربو شارژ برای پراید 131 SL
خرید توربو شارژ برای تیبا 2 پلاس
خرید توربو شارژ برای پراید صندوق‌دار صبا
خرید توربو شارژ برای کوییک پلاس اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای پراید 131 TL
خرید توربو شارژ برای ساینا SX دنده ای
خرید توربو شارژ برای کیا ریو مونتاژ سایپا
خرید توربو شارژ برای ساینا اتوماتیک لوکس
خرید توربو شارژ برای پراید 131 LE گاز سوز
خرید توربو شارژ برای وانت شوکا بنزینی
خرید توربو شارژ برای پراید 111 EX
خرید توربو شارژ برای ساینا S
خرید توربو شارژ برای پراید 132 SE
خرید توربو شارژ برای شاهین S
خرید توربو شارژ برای کیا سراتو مونتاژ سایپا 2000 آپشنال
خرید توربو شارژ برای چانگان CS35 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای پراید 132 SX
خرید توربو شارژ برای سیتروئن سی‌3
خرید توربو شارژ برای پراید 111 SE
خرید توربو شارژ برای سیتروئن زانتیا 1800
خرید توربو شارژ برای سیتروئن زانتیا 2000 Exclusive
خرید توربو شارژ برای کیا سراتو 1600ccمونتاژ سایپا
خرید توربو شارژ برای وانت نیسان زامیاد بنزینی
خرید توربو شارژ برای پراید 111 SL
خرید توربو شارژ برای پراید 141 LE
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ320 1.5L دنده ای
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ220 دنده ای
خرید توربو شارژ برای رنو ساندرو اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ330 1.5L دنده ای
خرید توربو شارژ برای برلیانس کراس سی3 1.5L
خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 E2 دوگانه سوز
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ230 دنده ای
خرید توربو شارژ برای نیسان مورانو 3500
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ320 1.65L دنده ای
خرید توربو شارژ برای رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ330 1.65L دنده ای
خرید توربو شارژ برای نیسان رونیز 2400
خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای برلیانس کراس سی3 1.65L
خرید توربو شارژ برای نیسان قشقایی 2000 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ220 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای رنو ساندرو دنده ای
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ230 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای نیسان تیانا نیم فول
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ320 1.5L اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای رنو ساندرو استپ وی دنده ای
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ320 1.65L اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 E2
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ330 1.5L اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای رنو مگان 1600 دنده ای ای 2
خرید توربو شارژ برای برلیانس اچ330 1.65L اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای نیسان پاترول چهار درب 6 سیلندر
خرید توربو شارژ برای رنو کولئوس اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای پارس خودرو ریچ دو کابین
خرید توربو شارژ برای نیسان پیکاپ دو کابین
خرید توربو شارژ برای نیسان ماکسیما اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای نیسان تیانا فول
خرید توربو شارژ برای رنو تندر 90 پارس تندر
خرید توربو شارژ برای رنو مگان 2000 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای نیسان پاترول دو درب 4 سیلندر
خرید توربو شارژ برای لیفان ایکس 60 دنده ای
خرید توربو شارژ برای لیفان 620 1800
خرید توربو شارژ برای جک جی 4 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای جک جی 5 1800 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای لیفان 520 1600
خرید توربو شارژ برای جک جی 3 توجوی صندوق دار
خرید توربو شارژ برای لیفان ایکس 50 دنده ای
خرید توربو شارژ برای هیوندای ورنا 1500 دنده ای
خرید توربو شارژ برای فولکس گل 1800 دنده ای
خرید توربو شارژ برای هیوندای اکسنت مونتاژ
خرید توربو شارژ برای جک اس 3 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای جک اس 5 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای هیوندای آوانته اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای لیفان 620 1600
خرید توربو شارژ برای هیوندای i20 مونتاژ
خرید توربو شارژ برای لیفان 820 2400 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای جک جی 3 توجوی هاچبک
خرید توربو شارژ برای لیفان ایکس 50 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای هافی لوبو 1100
خرید توربو شارژ برای لیفان ایکس 60 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای جک جی 5 1500 دنده ای
خرید توربو شارژ برای هیوندای آزرا (گرنجور) 2.4
خرید توربو شارژ برای دوو سیلو صندوق دار
خرید توربو شارژ برای جیلی جی سی 6 اتوماتیک
خرید توربو شارژ برای هیوندای i10 مونتاژ
خرید توربو شارژ برای هیوندای آوانته دنده ای
خرید توربو شارژ برای جک اس 5 دنده ای