شماره شاسی بنز و bmw کجاست؟

معنی شماره شاسی بنز و بی ام و

آیا تا به حال به شماره شاسی خودروی خود دقت کرده‌اید؟ اصلا VIN خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا تا به حال شماره شاسی بنز خود را مشاده کردید؟ یا اصلا می‌دانید شماره شاسی بی ام و قرار کجا قرار دارد؟ اصلا این اعداد به چه دردی می‌خورند؟ به نظر شما آیا این اعدا د و حروف می‌توانند تصادفی باشند؟ یا اینکه هر کدام از این اعداد و حروف معنا و مفهوم خاصی دارند؟

جالب است بدانید در مورد شماره شاسی بنز و بی ام و، شما می‌توانید به صورت اینترنتی هفت رقم آخر این عبارت هفده رقمی را وارد کنید و تمام مشخصات خودروی خود را ببینید. در حقیقت این کد داخل سیستم ثبت شده و با وارد کردن آن می‌توانید مشخصات کامل خودرو را بیابید. در برخی مواد اگر به تعمیرگاه‌های مجاز خارج از کشور مراجعه کرده باشید، تاریخچه مراجعه خود را نیز می‌توانید از روی شماره شاسی خودروی خود به دست بیاورید. اما غیر از این، VIN خودرو چه مزیتی دارد؟

اصلا مزیت VIN خودرو چیست و کلا به چه دردی می‌خورد؟

شاید VIN خودرو را در جای دیگری نیز مشاهده کرده باشید. در حقیقت VIN خودرو همان چیزی است که داخل برگه سبز و در کارت ماشین‌های قدیمی کنار کارت به صورت عمودی نوشته شده است. این کد با شماره شاسی بی ام و و بنز تفاوت دارد. در حقیقت زمانی که صحبت از بنز و بی ام و به میان می‌آید، بنز و بی ام و با استفاده از این کد VIN خودرو، تمام مشخصات خودشان را وارد می‌کنند. البته این یک کد جهانی بوده و تفاوتی بین کمپانی‌های مختلف وجود ندارد. حتی در مورد ایران هم این کد رعایت می‌شود.

اما در خودرو‌های داخلی، شماره شاسی و شماره موتور به صورت جداگانه ثبت شده و اصلا VIN خودرو را روی بدنه آن حکاکی نمی‌کنند. در حقیقت زمانی که بنز یا بی ام و شما دچار مشکل شود و نیاز به یک قطعه داشته باشید، لازم نیست مدل، سری و سال آن را بگویید تا نمایندگی قطعه مورد نظر شما را پیدا کند. در حقیقت شما کافیست تا هفت رقم آخر VIN را برای آنها بخوانید تا تمام مشخصات خودروی شما را پیدا کنند.

هر مشکلی که در مسیر برای شما به وجود بیاید یا اینکه بخواهید خودروی خود را ردیابی کنید، به هر حال در صورت بروز هرگونه مشکلی، VIN خودرو به کار می‌آید. شماره پلاک را می‌‌توان به صورت جعلی تغییر داد اما VIN خودرو ثبت شده و مثل شناسنامه آن همیشه به نام خودش ثبت شده.

VIN خودرو در کجا قرار دارد؟

VIN خودرو‌های داخلی که اصلا روی بدنه خودرو حکاکی نشده‌اند. در حقیقت خودرو‌های داخلی تنها شماره شاسی، شماره بدنه و شماره موتور را ثبت می‌کنند. اما در مورد بنز و بی ام و، یک پلاکت کوچک حکم شناسنامه خودرو را داشته و همه موارد را روی آن ثبت کرده‌اند.

روی این پلاکت کوچک شما می‌توانید اعداد و حروف بسیار زیادی را مشاهده کنید که هرکدام معنا و مفهوم خاصی دارند. در حقیقت روی این پلاکت تنها VIN خودرو وجود ندارد بلکه می‌توانید کد‌های دیگری را نیز ببینید. در میان این کد‌ها می‌توان به کد ماه و سال تولید خودرو اشاره کرد و حتی می‌توانید کد رنگ بدنه را نیز از این قسمت مشاهده کنید. این اعداد و ارقام شناسنامه‌ای هستند که نمی‌توانید تغییر دهید. در هنگام فروش یا در مواقع لزوم برای تعمیر، به این کد‌ها نیاز است.

به عنوان مثال فرض کنید که تصادف کرده باشید و رنگ خودرو ریخته باشد. در این مواقع بهترین حالت استفاده از کد رنگ است تا به واسطه آن از کمپانی رنگ فابریک را تهیه کنید و دیگر رنگ را به صورت دستی نسازید. حتی شاید برای شما نیز به وجود آمده باشد که هنگام خرید خودرو متوجه شده باشید که رنگ فابریک ماشین چیز دیگری بوده و مالک آن به صورت غیر قانونی رنگ آن را تغییر داده است. در حقیقت با نگاه کردن به پلاکت بنز و بی ام و می‌توانید از این مساله اطمینان حال کنید و متوجه شوید که رنگ فابریک کارخانه این خودرو چه چیزی بوده؟

اما نکته مهم این است که واقعا این پلاکت را در کجا می‌توانیم ببینیم. در مورد بنز و بی ام و این موضوع تفاوت دارد.

پلاکت شماره شاسی و VIN خودرو در بی ام و:

در مورد بی ام و باید بدانید که پلاکت شماره شاسی را در سه جای مختلف می‌توانید بیابید:

  1. اولین قسمتی که عموما VIN خودروی بی ام و در آنجا قرار دارد، روی ستون سمت راننده و در قسمت فرورفتگی لای درب خودرو قرار دارد. در حقیقت زیر همان قسمتی که زبانه درب خودرو در ستون چفت می‌شود، یک پلاکت کوچک فلزی قرار دارد که همان شناسنامه خوردوی شماست.
  2. در برخی مدل‌ها، مخصوصا سری X، این پلاکت داخل کاپوت قرار داده شده است. برای اینکه این کد را بخوانید، باید کاپوت را بالا زده و با جایی که کمک‌‌فنر‌ها به بدنه متصل شده‌اند دقت کنید. معموما این کد را می‌‌توانید روی بدنه جای کمک‌فنر سمت شاگر بیابید.
  3. برخی دیگر مدل‌ها که اکثرا سری 5 هستند، این پلاکت را به صورت کوچک می‌توانید زیر شیشه جلو در قسمت پایین داشبورد بیابید.

 پلاکت شماره شاسی و VIN خودرو در مرسدس بنز:

دقیقا شبیه به بی ام و، پلاکت شماره شاسی و VIN خودروی مرسدس بنز نیز در قسمت‌های متفاوتی قرار دارد:

  1. از سال 2018 به بعد، این کد را در زیر شیشه جلو و پایین داشبورد قرار می‌دهند و پلاکت اصلی دقیقا لای درب جلو راننده و روی ستون قرار دارد.
  2. در مدل‌های قبل از 2011 و برخی مدل‌های جدید، این پلاکت را زیر صندلی شاگرد داخل اتاق قرار داده‌اند. در حقیقت زمانی که زیر صندلی شاگرد را به دقت نگاه کنید، یک برامدگی بدنه وجود دارد. روی آن برامدگی قسمتی از موکت کف بریده شده و مشخص است که می‌توانید آن را بلند کنید. با بلند کردن آن تکه از موکت، شماره شاسی و VIN خودرو را خواهید دید.

چطور شماره شاسی بنز و شماره شاسی بی ام و را بخوانیم؟

خب تا به اینجا متوجه شدید که این پلاکت کوچک در کجا قرار دارد و چطور می‌توان VINرا خواند. اما واقعا این همه اطلاعات را چطور از VIN به دست می‌آورند؟ آیا خودمان هم می‌توانیم از این کد چیز‌هایی برداشت کنیم یا تنها باید آن را به نمایندگی بدهیم؟ یا اصلا غیر از روش اینترنتی روشی دیگر برای خواندن شماره شاسی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله، شما می‌توانید تا حدودی با مفاهیم این اعداد و ارقام بیشتر آشنا شوید.

معنی کد شماره شاسی بنز چیست؟

این کد از هفده رقم عدد و حروف مختلف تشکیل شده. در حال حاضر به عنوان مثال یک نمونه از شماره شاسی بنز را قرار می‌دهیم و رقم به رقم آن را رمز گشایی خواهیم کرد.

WDDGF4JBXEA929897

حرف اول:

این حرف مشخص کننده کشور تولیدکننده این خودرو است. همیشه در کد‌های جهانی به جای آلمان از حرف W استفاده می‌کنند.

حرف دوم:

این حرف نشان دهنده شرکت تولید کننده خودرو است. در حقیقت نام اصلی بنز Daimler است و D را از حرف اول این کلمه برداشته اند. یعنی تا به اینجا تمامی مدل‌های بنز در شماره VIN خود این دو حرف را مشترک دارند.

حرف سوم:

این حرف نشان دهنده مدل خودرو است. در مورد مرسدس بنز، خودرو یا مدل بنز یا کرایسلر و یا Daimler AG است که به ترتیب با حروف B، C و D نشان داده می‌شوند. در مورد مثال ما مدل خودرو Daimler AG است.

حرف چهارم:

این حرف نشان دهنده کلاس خودرو است. همانطور که می‌دانید بنز در کلاس‌های مختلفی تولید می‌شود. به عنوان مثال کلاس C,S,G و M بسیار معروف هستند. این حرف نیز نشان می‌دهد که کلاس اصلی خودرو و همچنین کد بدنه آن چیست.

هر کدام از این حروف نمایان کننده کلاس و کد اتاق هستند. این یعنی در مثال ما، G یعنی بنز کلاس S با کد اتاق W140.

A W123
B W102
C W126
D W201
E W124 E-Class
L W208 CLK
N W220 S-Class
P W215 CL-Class
R W203 C-Class
S R230 SL-Class
F R129 SL-Class
G W140 S-Class
H W202 C-Class
J W210 E-Class
K R170 SLK

حرف پنجم

این حرف نشان دهنده نوع بدنه خودرو است. به عنوان مثال خودرو کوپه، سدان، شاسی بلند و یا واگن است.  که در مثال ما این را با F نشان داده‌اند که یعنی خودروی ذکر شده سدان است.

 

A Roadster
B Long Body
F Sedan
G Sedan Long WB

H Wagon
J Coupe
K Cabriolet
M AMG

حرف ششم و هفتم

این دو جایگاه مخصوص مدل خودرو است. برای هر سال یک حرف در نظر می‌گیرند و کنار آن ماه را قرار می‌دهند.

که در مثال ما یعنی خودرو در آپریل سال 2018 تولید شده است.

کد         سال       کد         سال       کد         سال       کد         سال

A          1980    L          1990    Y          2000    A          2010

B          1981    M         1991    1          2001    B          2011

C          1982    N          1992    2          2002    C          2012

D          1983    P          1993    3          2003    D          2013

E          1984    R          1994    4          2004    E          2014

F          1985    S          1995    5          2005    F          2015

G          1986    T          1996    6          2006    G          2016

H          1987    V          1997    7          2007    H          2017

J           1988    W         1998    8          2008    J           2018

K          1989    X          1999    9          2009    K          2019

 

حرف هشتم

این حرف نشان دهنده سیستم ایمنی خودرو است. در حقیقت این حرف نشان می‌دهد که خودرو چند ایربگ دارد و یا اینکه از چه سیستمی برای ایمنی سرنشین استفاده شده.  که در مثال ما سیستم ایمنی بسیار کامل است.

C یعنی دارای کمربند ایمنی و خروج اضطراری

D یعنی تنها ایربگ برای راننده وجود دارد.

E یعنی ایربگ برای سرنشین کمک راننده نیز وجود دارد.

F یعنی ایربگ‌های پرده‌ای نیز داخل خودرو وجود دارند.

B یعنی سیستم ایمنی کامل طراحی شده.

حرف نهم

این حرف توسط یک شرکت شخص ثالث طراحی شده و باعث عدم جعل آن می‌شود. در حقیقت با استفاده از یک سری اصول و قواعد عددی را در اینجا قرار می‌دهند که اصالت پلاکت و VIN خودرو را تضمین می‌کند. در حقیقت هیچ کس به جز آن شرکت شخص ثالث قادر به تولید این کد نیست. در این قسمت می‌تواند از حروف یا اعداد استفاده شود.

حرف دهم

این حرف یا عدد نشان دهنده این است که مدل خودرو متعقل به چه سالی است. گاهی ممکن است مدل یک خودرو متعلق به سال 2014 باشد اما در سال 2018 تولید شده باشد که در مورد مثال هم کاملا همین موضوع صدق می‌کند.

حرف یازدهم

این حرف نشان دهنده این موضوع است که خودرو در کجا تولید شده.

حروف A تا E نشان دهنده این هستند که خودرو داخل Sindelfingen آلمان تولید شده که مثال ما هم همینطور است.

حروف F تا H نشان دهنده این هستند که خودرو داخل Bremen آلمان تولید شده.

حرف J نشان دهنده این هستند که خودرو داخل Rastatt آلمان تولید شده.

حرف X نشان دهنده این هستند که خودرو داخل Graz اتریش تولید شده.

حرف T نشان دهنده این هستند که خودرو داخل Karmann آلمان تولید شده.

حرف V نشان دهنده این هستند که خودرو داخل Valmet Automotive فنلاند تولید شده.

حرف M نشان دهنده این هستند که خودرو داخل  Wokingانگلستان تولید شده.

اعداد دوازدهم تا هفدهم

این اعداد نشان دهنده نوبت ساخته شدن خودروی مورد نظر از خط تولید است. در نتیجه اگر این شماره 00001 باشد یعنی اولین ماشینی که در این سری تولید شده، خودرو شماست!

معنی کد شماره شاسی بی ام و چیست؟

خب همانطور که یک بار اشاره کردیم، این کد یک ساختار بین المللی دارد. حتی در مورد ایران هم این موضوع صادق است و اگر دقت کرده باشید VIN ایران با IR آغاز می‌شود. اما این مساله در مورد قسمتی از ساختار صادق است و از رقم پنجم تا هشتم ممکن است بین برند‌های مختلف تفاوت وجود داشته باشد.

WBA7EO109JG933786

حرف اول

این حرف نیز همانند VIN بنز مشخص کننده کشور تولیدکننده این خودرو است. همیشه در کد‌های جهانی به جای آلمان از حرف W استفاده می‌کنند.

حرف دوم

این حرف نشان دهنده شرکت تولید کننده خودرو است. در اینجا B نشان دهنده کمپانی BMW است. در نتیجه در مورد تمام خودرو‌های BMW این دو حرف یکسان است.  

حرف سوم

این حرف نشان دهنده خط تولید بی ام و است. این خط تولید A و مخصوص سری 3 و سری 7 است.

حرف چهارم

این حرف نشان دهنده کلاس خودرو است. در مورد مثال ما یعنی این خودرو سری 7 است.

حرف پنجم

این حرف نشان دهنده سری خودرو است. در این مورد هر حرف نمایان‌گر یک مدل سری و مدل خاص است. 

 حرف ششم

این حرف نشان دهنده نوع بدنه است.

حرف هفتم  و هشتم

این حرف نشان دهنده سیستم ایمنی خودرو است. در حقیقت این عدد نشان دهنده تعداد ایربگ است.

حرف نهم

این حرف توسط یک شرکت شخص ثالث طراحی شده و باعث عدم جعل آن می‌شود. در حقیقت با استفاده از یک سری اصول و قواعد عددی را در اینجا قرار می‌دهند که اصالت پلاکت و VIN خودرو را تضمین می‌کند. در حقیقت هیچ کس به جز آن شرکت شخص ثالث قادر به تولید این کد نیست. در این قسمت می‌تواند از حروف یا اعداد استفاده شود.

حرف دهم و یازدهم

این دو حرف نشانه سال ساخت و محل ساخت خودرو هستند. در مثال ما این خودرو در سال 2018 و در اتریش تولید شده است.

حروف دوازدهم تا هفدهم

این اعداد نشان دهنده نوبت خروج خودرو از خط تولید است. یعنی اگر در اینجا عدد 000002 را مشاهده کردید، یعنی خودروی شما دومین خودروی خارج شده از خط تولید آن مدل بوده.

خب با این اطلاعات شما به راحتی می‌توانید شماره شاسی بنز و شماره شاسی بی ام و را بخوانید. به این شکل دیگر سرتان کلاه نخواهد رفت و مثل یک متخصص قادر به استخراج اطلاعات مختلف خودرو خواهید بود.

شما مشتريان گرامى مى‌توانيد برای استعلام آنى قیمت قطعات  در سريع ترين زمان ممكن و با مناسب ترين قيمت لوازم یدکی اورجينال مورد نظر خود را با ضمانت اصالت كالا از فروشگاه آلمان یدک تهيه فرماييد .

www.almanyadak.com


مهندس عمویی