این خودرو در حال حاضر در حراج آرتمارک، یک خانه حراج خصوصی رومانیایی واقع در بخارست، پایتخت، در حراج است. این خودرو با قیمت اولیه 4000 یورو (4934 دلار) بخشی از مجموعه شخصی نیکولای چائوشسکو بود و تنها 2000 کیلومتر (1200 مایل) طی کرد. این خودرو به یک موتور 1.5 لیتری 54 اسب بخاری مجهز است که می تواند این قطعه تاریخ را به حداکثر سرعت 145 کیلومتر در ساعت (90 مایل در ساعت) برساند.

اما همانطور که احتمالاً قبلاً فقط با اوج گرفتن عکس متوجه شده اید، نه ظاهر و نه عملکرد آن است که تحت تأثیر قرار می دهد. اما به جای آنچه این خودرو مخفف آن است. و اجازه دهید گسترش دهیم.

اگر اخیراً هیچ کتاب تاریخی را بررسی نکرده اید، وقت می گذاریم تا به شما یادآوری کنیم که محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران بود. او در طول جنگ جهانی دوم پس از تهاجم انگلیس و شوروی که پدرش رضاشاه را مجبور به کناره گیری کرد، به قدرت رسید. او به عنوان یک حاکم، انقلاب سفید را معرفی کرد که مجموعه ای از اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با هدف اعلام شده تبدیل ایران به یک قدرت جهانی بود. او را اغلب «آخرین شاه ایران» یا به طور معمول و ساده تر «شاه» می نامند.

در دوران حکومت او بود که صنعت خودروسازی ملی شکوفا شد و خودروی پیکان کم کم به یک نشان ملی تبدیل شد. این دو رهبر از زمانی که نیکولای چائوشسکو در سال 1966 به قدرت رسید، روابط خوبی داشتند و روابط اقتصادی کشور را با این کشور خاورمیانه باز کردند. بنابراین طبیعی بود که شاه سعی کند حاکم همکار خود را با بهترین محصول خانگی کشور تحت تأثیر قرار دهد.

افتخار ایران

پیکان خودرویی بود که توسط شرکت ایرانی گروه صنعتی ایران ناسیونال (که بعدها ایران خودرو نام گرفت) تولید می شد. این خودرو که اغلب از آن به عنوان ارابه ایرانی یاد می شود، از اواخر دهه 1960 تا اواخر دهه 1990 در کشور بسیار محبوب بود. این مدل بر اساس هیلمن هانتر 1967 بود که در اصل توسط گروه روتس بریتانیا طراحی و تولید شد.

یک سال پس از اینکه پژو در سال 1978 شرکت روتس (که تحت مالکیت کرایسلر اروپا فروپاشید) را در اختیار گرفت، ابزار تولید موتور پیکان به ایران منتقل شد و تا سال 2005 تحت لیسانس پژو در مقیاس کامل تولید می‌شد.

به گفته خانه حراج، وسیله نقلیه مورد بحث از زمان ورود به رومانی حفظ شده است و سه شنبه 9 دسامبر در Athenee Palace Hilton در بخارست به فروش می رسد.

ترجمه و تدوین : گروه تحقیقاتی فروشگاه آلمان یدک